A webquest egyre nagyobb teret nyer a tanításban, ahogy mindennapossá válik a projektoktatás és a diákok internethasználata. Ez egy olyan tanulási módszer, ahol a tanulók egyéni vagy csoportos, de mindenképpen a tanártól független kutatómunkáján van a hangsúly, amit a tanár kizárólag egy előre megszerkesztett online felületen a feladatokkal, esetlegesen előre meghatározott kötelező forrásokkal segít.
Történelem és angol szakos tanárjelöltként komoly potenciált látok a webquest-tel való tanításban, mivel mindkét tantárgynál szerencsés, ha összefüggéseikben látjuk a tananyagot, legyen szó egy háborúról, vagy akár a nyelvtani szerkezetek bonyolultságáról. Régóta ismeretes a pedagógiatudomány számára, hogy az ún. discovery learning (felfedezéses tanulás) hagyja az egyik legerősebb emléket az emberben, így az a tudás lesz a legerősebb, leginkább “beágyazott”, amikre magunk jöttünk rá, mi találtuk őket. Ez pedig azt mutathatja, hogy a webquest-nek nagyobb jövője van, mint amit most el tudunk képzelni.
Mivel jelenleg sajnos nem tanítok idősebb tanulókból álló több fős csoportokat, a kórházban lakó diákjaim pedig eddig még nem tartottak ott, hogy komoly házi feladatot merjek nekik adni, ezért a webquest valódi tesztelésére még várnom kell, addig azonban összeállítottam már egy webquest-et a zunal.com segítségével, hogy kipróbáljam, mennyire könnyű egy ilyen mini projektmunkát létrehozni. Szerencsére a zunal.com oldala nagyon egyszerűen kezelhető volt számomra, egyetlen hátránya talán, hogy a menüpontok kizárólag angolul jelennek meg, ezeket nem lehet átírni más nyelvre. Most, hogy a történelem tananyagból merítettem ötletet első webquestemhez az angol nyelvűség kicsit zavaró volt, de elképzelhető, hogy a tanulók számára ez semmilyen nehézséget nem okozna, mivel az is használ ma angol nyelvű oldalakat, aki amúgy nem beszél angolul. Mindenképpen szeretném azonban kiemelni, hogy a zunal.com lehetőséget biztosít pdf formátumú letöltésre is, így a webquest könnyedén, formáját megőrizve kinyomtatható, vagy google drive-ba menthető, ami hatalmas segítséget nyújthat rossz internetkapcsolattal rendelkező iskolák vagy tanulók, betegellátást igénylő diákok körében.
A KórházSuli önkénteseként és egyetemistaként felmerülhet a kérdés, hogy miért nem a Moodle felületét népszerűsítem, amit már többek ismernek és használnak hazánkban. A Moodle áttekinthetősége rendszerezi a tanár és a diák gondolatát egyaránt, ezt a rendszert mégis inkább olyan projektekre ajánlanám, ahol a projektmunka egész félévben kitart, mivel az itteni felület a szemeszter egészét fogja össze, az elvégzett és elvégzendő feladatokat az iskolai tanév konkrét dátumaihoz igazítja. Kisebb projektekhez a zunal.com által nyújtott lehetőségek tökéletesek, a feladat lépcsőzetessége összeszedetten szemléltethető, az ingyenes pdf formátumú lehetőség pedig elengedhetetlen sok helyzetben.