Duolingo

Jelenlegi tanítványaim sokszor teszik fel nekem azt a kérdést, hogy milyen alkalmazást használjanak tanuláshoz, fordításhoz. Nincs olyan, hogy erre a kérdésre úgy válaszolnék, hogy a Duolingot nem említem meg. Ebben a blogbejegyzésben igyekszem megválaszolni, hogy miért is ajánlom minden nyelvtanulónak és minden unatkozónak ezt az alkalmazást.

A Duolingot már én is többször is használtam önálló nyelvtanulásra, amikor nem volt lehetőségem arra, hogy magántanárhoz, vagy nyelvtanuló csoportba járhassak. A Duolingo jó alapot ad, segít sok szót elsajátítani, miközben észrevétlenül tanulunk meg vele nyelvtanilag is helyes mondatokat alkotni.

Számos lehetőséget ad azonban a Duolingo arra is, hogy az órai munka kiegészítésévé váljon. Magántanítványaim szeretnek vele játszani, így tudják gyakorolni azokat a szavakat, amiket már együtt is tanultunk, gyakran pedig felfedeznek benne olyan mondatokat, szókapcsolatokat, amiket, saját bevallásuk szerint, ők nem tudtak volna önállóan megalkotni. Ezek a felmerülő kérdések nagyon hasznosak, színesítik közös óráinkat, mivel egy olyan problémával tudunk ekkor foglalkozni, ami bennük merült fel, érdekli őket és ezáltal a megoldást is biztosabban jegyzik meg.

Mivel az én tanítványaim legtöbbször akkor játszanak, ha van idejük, sokan a nyelvtanulásra hobbiként tekintenek, én csupán ritkán nézem meg saját alkalmazásomban, hogy milyen gyakorisággal játszanak az applikációval. Nem így lenne ez, ha egy osztályban tanítanék. A Duolingo félig-meddig közösségi oldalként is funkcionál, mivel barátaink tevékenységét követni tudjuk rajta. Így láthatjuk, hogy ki hol tart jelenleg, hány pontot szerzett az elmúlt időszakban. Iskolai munkához az alkalmazás leghasznosabb része szerintem az, hogy barátainkat nemcsak egy sorrendbe állítja, hanem heti, havi és összesített rangsort is készít folyamatosan, így a tanárok is követhetik, hogy melyik diák, mikor használja a Duolingot és ki teljesít rajta hetente/havonta/általában a legjobban. Véleményem szerint ez a funkció lehetőséget ad arra, hogy a Duolingo szorgalmi feladattá váljon, úgy működjön, mint az alsósoknál a Tappancs, Tudorka magazinok megfejtésének összesítése.

Azonban fontos itt is tisztáznia magában a tanárnak, hogy egy alkalmazással való időtöltés nem lehet kötelező. Gondolnunk kell azokra a diákokra, akiknek nem olyan gazdag otthon a technológiai ellátottságuk, vagy nem engedik a szülők őket hétköznapokon “kütyüzni”. Senki sem szenvedhet hátrányt emiatt, differenciálásra, kompenzálásra ilyen esetben mindig gondolnunk kell.  Azzal is számolnunk kell, hogy a Duolingo egy sokkal korszerűbb nyelvi fordulatokat használ, az oxfordi tankönyvekből ismert nyelvtant pedig a szövegkörnyezet, szituáció érdekében pedig nem mindig veszi figyelembe. A diákoknak szerintem javára válik, hogyha a hétköznapi nyelvhasználattal már nyelvtanulásuk idején találkoznak, ehhez azonban a tanárnak elfogadónak kell lennie, órán el kell tudnia magyarázni, hogy, ami a tankönyvükben van, és amivel az applikációban vagy Youtube videókban találkoznak mind helytálló és megfér egymás mellett. Ehhez barátságos nyelvi környezet, kevésbé szigorú és rossz értelemben nyelvtan-orientált tanóra és oktató szükséges.

A Duolingo elérhető számítógépről, iTunes és Play áruházból pedig ingyenes tölthető le az egész program, aminek később sincsenek fizetős funkciói.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük